Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Europa Wschód Rosja/ „Izwiestia” zmienią właściciela

Rosja/ „Izwiestia” zmienią właściciela

05 czerwiec 2005
A A A
2 czerwca należące do holdingu Władimira Potanina „Prof-Media” potwierdziło zamiar sprzedaży udziałów w gazecie „Izwiestia” zbliżonej do Kremla grupie „Gazprom-Media”. Wydarzenie to, poza aspektem ekonomicznym samej transakcji, ma również aspekt polityczny i oznacza zwiększenie kontroli władz nad rynkiem prasowym w Rosji. Niektórzy obserwatorzy spodziewają się teraz zmiany wizerunku liberalnej dotąd gazety.

Plotki o negocjacjach pomiędzy stronami pojawiały się już od 2 lat, teraz jednak zyskały one oficjalne potwierdzenie. Anton Siergiejew, rzecznik prasowy „Gazprom-Media” oświadczył, że dogadano się co do zasadniczych kwestii finansowych i w związku z tym zawarcie porozumienia jest już bliskie. Firma ma przejąć pakiet kontrolny 50,17 proc. akcji.

„Izwiestia” miały problemy finansowe sięgające 1998 r. Szefowie „Prof.-Media” (w skład grupy wchodzą m.in. „Komsomolskaja Prawda”, popularny „Sowietskij Sport”) niejednokrotnie deklarowali, że są gotowi sprzedać tytuł, jeśli tylko pojawi się kupiec mogący zapłacić odpowiednią cenę. Poza tym, jak zauważa autor artykułu w „Nowoje Wriemja”, gazecie było daleko do putinowskiego ideału mass-mediów, którym „udało się odnaleźć w obecnej sytuacji ekonomicznej, być samowystarczalnym, efektywnym ekonomicznie i niezależnym od nikogo” (w domyśle: od niechętnych Kremlowi oligarchów).

Niektórzy obserwatorzy twierdzą, że zmiana właściciela „Izwiestii” wyznacza symboliczny koniec epoki jelcynowskiej na rosyjskim rynku prasowym. Sprzyjające władzy grupy medialne przejęły bowiem już wcześniej kontrolę nad najważniejszymi stacjami telewizyjnymi, teraz zaś umacniają wpływ na rynku gazet kreujących społeczną opinię. Tym niemniej wbrew wątkowi „politycznemu”, mniejszościowi akcjonariusze „Izwiestii” przyjęli zmianę z zadowoleniem, zarzucając obecnemu kierownictwu nieudolność w zarządzaniu tytułem, co przyniosło spore finansowe straty i spadek pozycji na rosyjskim rynku prasowym.

[na podst. vremya.ru]