Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Europa Nokia traci rynek i spada najniżej od trzech lat

Nokia traci rynek i spada najniżej od trzech lat


06 wrzesień 2008
A A A

Nokia, największy producent telefonów komórkowych na świecie, spadła na giełdzie w Helsinkach o 9,6 proc po opublikowaniu prognozy spadku udziału rynkowego firmy w trzecim kwartale. Nokia przewiduje spadek udziału w rynku telefonów komórkowych ze względu na obniżki cen konkurentów oraz opóźnienia we wprowadzeniu nowego modelu telefonu. Według Nokii popyt zostanie dotknięty "gorszą kondycję konsumentów na różnych rynkach", ale cały rynek telefonów komórkowych i tak wzrośnie o 10 proc.

Udział Nokii w rynku telefonów komórkowych wynosi obecnie 40 proc. Choć Nokia nie precyzuje, którzy konkurenci tną ceny chodzi najprawdopodobniej o koreański Samsung Electronics. Zdaniem analityków na wyniki Nokii ma również wpływ rosnąca sprzedaż iPhonów amerykańskiego Apple.

Zdaniem Michela Schroedera z fińskiego Glitnir Bank "na rynku jest gracz, który zaniża cenę, a Nokia nie zamierza poświęcać swoich marż." Marża operacyjna Nokii w trzecim kwartale będzie nieznacznie poniżej 20 proc. Celem przedsiębiorstwa jest plus – minus 20 proc.

Samsung, drugi producent komórek na świecie, w drugim kwartale miał 15,2 proc. udziału w rynku i odnotował wzrost w porównaniu do 13,3 proc. rok wcześniej. Wzrostu udziałów w rynku odnotował również drugi koreański producent – LG Electronics.

Spadek udziałów rynkowych odnotowali czołowi producenci telefonów komórkowych spoza Korei, oprócz Nokii – Motorola (trzeci największy producent) i Sony Ericsson (piąty producent).

Motorola sprzedała w zeszłym roku 28,1 miliona telefonów komórkowych, 21 proc. mniej niż rok wcześniej, ale wciąż więcej niż LG Electronics (27,7 miliona). Firma przygotowuje się do podziału na dwie części i wydzielenia przynoszącej straty spółki zajmującej się telefonami komórkowymi. Firma skoncentruje się na produkcji dekoderów telewizyjnych, dwukierunkowych radiów i urządzeń sieci bezprzewodowych. Podział ma nastąpić w trzecim kwartale 2009 r.

Sony Ericsson poinformowała pod koniec czerwca, że w związku ze spadającymi cenami droższych modeli telefonów oraz opóźnieniami w nowych modelach zmniejszy zatrudnienie o 2000 etatów.

Apple, najmłodszy na rynku wśród dużych producentów telefonów komórkowych, rozpoczął sprzedaż iPhone 3g w lipcu. Prezes Apple Steve Jobs planuje do końca roku wprowadzić telefon na 70 rynków z początkowych sześciu.

Na podstawie: bloomberg.com, reuters.com