Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Przechwycenia rosyjskich samolotów nad Bałtykiem w kwietniu

08 maj 2015
A A A

W marcu samoloty misji NATO Baltic Air Policing startowały  11 razy, aby przechwycić rosyjskie samoloty.

2 kwietnia przechwycono samolot transportowy Ił-76 lecący do Obwodu Kaliningradzkiego. Samolot leciał bez planu lotu, ale miał włączony transponder oraz utrzymywał komunikację radiową.

6 kwietnia przechwycono samolot bombowy Su-25. Nie zgłosił on wcześniej swojego lotu, miał wyłączony transponder oraz nie utrzymywał komunikacji radiowej z centrum kontroli lotów.

Przechwycono ponadto samolot zwiadowczy Ił-20 lecący z wyłączonym transponderem i bez planu lotu, ale utrzymywał komunikację z centrum kontroli lotów. W podobny sposób zachowywał się przechwycony samolot bombowy Su-24.

Ponadto 10 kwietnia litewski śmigłowiec Mi-8 musiał zidentyfikować rosyjski okręt. Była to korweta klasy Stereguchij z Bałtyckiej Floty. Została zidentyfikowana 34 mile morskie od wyłącznej strefy ekonomicznej Litwy.

14 kwietnia samoloty misji Baltic Air Policing wystartowały z Szawli, aby przejąć Su-24, który leciał bez zgłoszonego planu lotu, nie utrzymując komunikacji radiowej oraz lecąc z wyłączonym transponderem.

17 kwietnia po raz kolejny myśliwce z Szawli musiały poderwać się w trybie Alpha Scramble, aby przejąć morski samolot patrolowy Ił-38. Samolot zgłosił plan lotu i utrzymywał komunikację radiową, ale miał wyłączony transponder.

18 kwietnia przechwycono samolot zwiadowczy Ił-20. Leciał on zgodnie z planem lotu, utrzymywał komunikację, ale miał wyłączony transponder.

Myśliwce NATO podrywały się także, aby zidentyfikować i eskortować samolot transportowy Ił-76 oraz transportowiec An-26. Oba samoloty leciały zgodnie ze zgłoszonym planem lotu wraz z włączonymi transponderami oraz utrzymując kontrolę radiową z centrum kontroli lotów.

W dniach 27 kwietnia – 3 maja przechwycono także dwa transportowce: Ił-76 który leciał bez zgłoszonego planu lotu, ale miał włączony transponder oraz utrzymywał kontrolę radiową oraz An-22 który wcześniej zgłosił plan przelotu oraz utrzymywał kontrolę radiową, ale miał wyłączony transponder.

Dodatkowo 30 kwietnia litewski niszczyciel min Skalvis (M-53) podczas patrolu morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej Litwy otrzymał meldunek od statku ochraniającego budowę kabla elektrycznego łączącego Szwecję z Litwą. Statki budujące kabel otrzymały wiadomość od rosyjskiej marynarki, w którym rozkazano im zmianę kursu lub opuszczenie danego fragmentu morza, w związku z ćwiczeniami strzelniczymi. Skalvis zidentyfikował trzy rosyjskie okręty znajdujące się w wyłącznej strefie ekonomicznej Litwy.

Misja NATO Baltic Air Policing trwa od czasu wejścia państw bałtyckich do NATO w marcu 2004 roku. Ma ona na celu zapewnienie bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej tych krajów, gdyż nie posiadają one samolotów bojowych. W obecnej, 36 zmianie, biorą udział lotnicy z Polski, Włoch, Belgii oraz Hiszpanii.

Na podstawie kam.lt, delfi.lt