Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Przechwycenia rosyjskich samolotów nad Bałtykiem w marcu

07 kwiecień 2015
A A A

W marcu samoloty misji NATO Baltic Air Policing startowały dwanaście razy, aby przechwycić rosyjskie samoloty. Jeśli chodzi o ilość maszyn, zeszły miesiąc był rekordowy, a zwłaszcza dni 17-21 marca.

5 marca przechwycono samolot pasażerski Ił-18 – leciał zgodnie z planem lotu, odpowiadał na komunikaty radiowe, ale miał wyłączony transponder.
Między 9 a 15 marca miało miejsce tylko jedne przechwycenie. Był to powietrzny tankowiec Ił-78. Leciał on zgodnie z planem lotu, z włączonym transponderem oraz utrzymywał komunikację radiową.
16 marca przechwycono samolot zwiadowczy Ił-20 . Leciał on z włączonym transponderem, utrzymywał komunikację radiową, ale nie zgłosił wcześniej planu lotu.
17 marca około północy włoskie myśliwce Eurofighter  Typhoon poderwały się, aby przechwycić 11 samolotów rosyjskich. Były to dwa transportowce An-26, jeden transportowiec An-12 oraz ubezpieczające myśliwce: Su-27 oraz Su-34. Maszyny leciały bez planu lotu, bez włączonego transpondera oraz bez komunikacji radiowej.Myśliwce USA w ramach misji Baltic Air Policing
18 marca przechwycono samolot transportowy An-26. Leciał zgodnie z planem lotu, utrzymując komunikację radiową, ale z wyłączonym transponderem.
19 marca myśliwce NATO podrywały się dwukrotnie.  Przechwycono zwiadowczego Ił-20 oraz taktyczny bombowiec Su-24. Samoloty leciały bez planu lotu, z wyłączonymi transponderami oraz nie utrzymywały komunikacji radiowej.
20 marca również startowano dwukrotnie w trybie Alpha Scramble (start do wykonania zadania bojowego). Zidentyfikowano i eskortowano Ił-20 oraz dwa transportowce: An-26 oraz An-12. Podobnie jak dzień wcześniej samoloty leciały bez planu lotu, z wyłączonymi transponderami oraz nie utrzymywały komunikacji radiowej.
21 marca przechwycono grupę 10 samolotów. Były wśród nich transporter An-26, oraz myśliwce Su-27 oraz Su-34. Ich przelot nie został zgłoszony, samoloty nie utrzymywały komunikacji radiowej oraz miały wyłączone transpondery.
24 marca znów dwukrotnie poderwano się w trybie Alpha Scramble. Za pierwszym razem, aby przejąć dwa myśliwce Su-27 oraz dwa bombowce Tu-22. Leciały bez planu lotu, miały jednak włączone transpondery i komunikowały się radiowo z centrum lotów. Drugi alarm spowodowały zapewne te same myśliwce Su-27. Wracały one z Obwody Kaliningradzkiego, bez zgłoszonego planu lotu, z wyłączonymi transponderami oraz nie utrzymując komunikacji radiowej.

Nie zarejestrowano w tym okresie naruszeń przestrzeni powietrznej Litwy. Przechwycenia odbywały się nad neutralnymi wodami Morza Bałtyckiego.

Transponder jest to bezprzewodowe urządzenie, które odbiera i odpowiada na sygnały. Używane są w samolotach do lokalizacji, identyfikacji (system friend or foe) oraz w systemach zarządzania ruchem lotniczym.

Misja NATO Baltic Air Policing trwa od czasu wejścia państw bałtyckich do NATO w marcu 2004 roku. Ma ona na celu zapewnienie bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej tych krajów, gdyż nie posiadają one samolotów bojowych. W obecnej, 36 zmianie, biorą udział lotnicy z Polski, Włoch, Belgii oraz Hiszpanii.

Na podstawie kam.lt, delfi.lt