Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

UE/ KE proponuje podwyższenie akcyzy na olej napędowy

14 marzec 2007
A A A
Propozycja Komisji Europejskiej, przedstawiona we wtorek (13.03), przewiduje podwyższenie minimalnej stawki akcyzy do 380 euro na 1000 litrów oleju do roku 2014. Zmiana przepisów ma na celu walkę z tzw. „turystyką paliwową” i zmniejszanie szkód środowiskowych wywołanych tym zjawiskiem.

„Jestem głęboko przekonany, że europejski rynek transportowy, obecnie całkowicie otwarty na konkurencję, nie może sobie dalej pozwolić na nadmierne zróżnicowanie akcyzy w odniesieniu do oleju napędowego używanego przez ciężarówki w państwach członkowskich. Takie różnice powodują znaczące naruszenie konkurencji pomiędzy przedsiębiorstwami działającymi na tych samych rynkach i są zagrożeniem dla miejsc pracy” powiedział Laszlo Kovacs  - Komisarz UE ds. podatków i Unii Celnej.

Obecnie minimalna stawka wynosi 302 euro, a w Polsce ok. 280 euro. Szereg państw członkowskich np. Wielka Brytania stosuje jednak znacznie wyższe stawki. Powoduje to, że przewoźnicy transportowi prowadzący działalność na terenie Wspólnoty lub zlokalizowani w pobliżu granicy kraju, w którym obwiązuje niższa akcyza, decydują się na tankowanie w tym kraju. Takie działanie przynosi straty budżetów państw stosujących wyższą stawkę.

 „Turystyka paliwowa” ma również negatywny wpływ na środowisko, gdyż przewoźnicy wykonują miliony dodatkowych kilometrów by skorzystać z niższego opodatkowania. Pociąga to za sobą zwiększenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.

KE proponuje podwyższenie stawki minimalnej w dwóch etapach. Do roku 2012 stawka wzrośnie do 359 euro, a do 2014 do 380 euro. Polska skorzysta z dłuższego okresu przejściowego i będzie miała czas na pełne wdrożenie dyrektywy do roku 2016.

Zdania komisarzy względem nowej propozycji są podzielone. Przeciwni temu rozwiązaniu są m.in. Komisarz ds. rozwoju regionalnego Danuta Hübner, Komisarz ds. administracji Siim Kallas i Komisarz ds. społeczeństwa informacyjnego Viviane Reding.

Na podstawie: europa.eu.int, euobserver.com