Bułgarskie MiG-29 będą remontowane w Bydgoszczy
Bułgaria zrezygnuje z rosyjskich usług przy remontach samolotów bojowych MiG-29 z powodu zbyt wysokiej ceny i zwróci się o ich utrzymywanie techniczne do specjalistów w Polsce - poinformował minister obrony Bułgarii Nikołaj Nenczew.
W wyemitowanym wieczorem wywiadzie dla telewizji publicznej minister powiedział, że negocjacje z Polską są w toku i porozumienie ma wejść w życie we wrześniu, kiedy upływa termin obecnego porozumienia z Rosją.
Oficjalnym powodem, dla którego Sofia rezygnuje z usług Moskwy są zbyt wysokie koszty. Zdaniem Nenczewa cena rosyjskiej obsługi jest zbyt wysoka z powodu dużej liczby pośredników. - Płacimy trzy razy więcej niż cena, którą ustala nam producent, ponieważ części zamienne przechodzą przez kilku pośredników z rosyjskiej strony - stwierdził w wywiadzie. Według bułgarskiego ministra "Polska dysponuje bardzo dobrymi możliwościami i gwarantuje dobre warunki dla tych procedur. Dodatkowym argumentem jest to, że Polska jest członkiem NATO" - podkreślił w wywiadzie Nenczew.
To właśnie napięta sytuacja polityczna między Rosją a państwami NATO jest głównym powodem, dla którego bułgarski rząd chce przenieść serwis maszyn do naszego kraju. Z powodu kryzysu na Ukrainie, nad bułgarskim niebem w ostatnim czasie pojawia się coraz więcej samolotów wchodzących w skład sił powietrznych Sojuszu Północnoatlantyckiego. Ćwiczenie przeprowadzali m.in. Amerykanie, którzy wysłali do Bułgarii 12 myśliwców F-15.
Bułgarzy chcieli pozbyć się rosyjskich MiG-ów i kupić nowe myśliwce wielozadaniowe, ale zwyczajnie zbrakło im na to pieniędzy. Dlatego muszą korzystać z tego, co mają. Na służbie w bułgarskiej armii jest 18 MiG-ów. Sześć maszyn: cztery jednomiejscowe i dwie dwumiejscowe wymagają szybkiego remontu. Bułgarzy muszą pełnić bowiem natowskie dyżury bojowe w przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii.
Minister obrony Nikołaj Nenchev powiedział, że zamierza odwiedzić w USA w pierwszym kwartale tego roku, aby omówić potencjalne zamówień, jak donosi lokalnym tygodniku Sofia Globe. Ponadto w tej sprawie jest w kontakcie ze swoim odpowiednikiem w Warszawie, bowiem chce wykorzystać polskie doświadczenie w zakupach samolotów wielozadaniowych.
Zagrożenia płynące ze Wschodu powodują zacieśnienie współpracy państw Europy Środkowo-Wschodniej. Wobec planów budowy "Szpicy NATO" Bułgaria oraz Rumunia zamierzają poszerzyć współpracę wojskową z Polską, która ma bogate doświadczenie we wspólnych działaniach z wojskami amerykańskimi.
Remonty MiG-ów 29 rozpoczną się, kiedy tylko zostanie podpisana umowa między zainteresowanymi stronami. - Negocjacje z Bułgarami są prowadzone na szczeblu rządowym. Polskie Ministerstwo Obrony nie ujawnia na razie szczegółów operacji.
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 to największe centrum serwisowe samolotów MiG w NATO. Żaden zakład remontowy w Polsce nie jest tak dobrze przygotowany na przeprowadzenie tego serwisu. W zeszłym roku WZL nr 2 przeprowadził modernizację 16 takich maszyn z 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Myśliwce zostały wyposażone m.in. w precyzyjny system nawigacyjny i nowy system łączności.