Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Rozbudowa kanału panamskiego została wstrzymana


08 luty 2014
A A A

Prace nad rozbudową kanału panamskiego zostały wstrzymane, poinformował w piątek (7.02) w specjalnym komunikacie konsorcjum Grupo Unido, odpowiedzialne za projekt.

Wzrost kosztów rozbudowy kanału panamskiego oraz zadłużenie Urzędu Kanału Panamskiego (hiszp.. Autoridad del Canal de Panamá) względem konsorcjum Grupo Unido sparaliżował w środę (5.02) rozbudowę kanału panamskiego.

 

„Będziemy wspierać decyzję, jaką podejmie Kanał Panamski. To, co zrobiło konsorcjum Grupo Unido, jest nieodpowiedzialne”, skomentował ostatnie wydarzenia na antenie lokalnej telewizji prezydent Panamy, Ricardo Martinelli. Zarządca Kanału Panamskiego, Jorge Quijano zapowiedział, iż urząd nie ugnie się pod presją szantażu. Wstrzymanie prac daje zarządowi czas na zastanowienie się, w jaki sposób należy kontynuować projekt. „Od tej chwili rozpoczyna się delikatny proces podejmowania decyzji”, dodał.

 

Prace rozbudowy kanału rozpoczęły się we wrześniu 2007 roku. Dotyczą one przede wszystkim budowy nowych śluz, które umożliwią przepłynięcie jednostek o maksymalnych wymiarach gabarytowych, tzw. Post Panamex.

 

Zerwanie negocjacji może kosztować rząd Panamy 10.000 miejsc pracy, nie wspominając o kosztownych i wieloletnich procesach sądowych, mających na celu ustalenie przyczyn nieporozumienia między wykonawcą prac konstrukcyjnych a Urzędem Kanału Panamskiego. Firma konstrukcyjna przedstawiła już nową propozycję umowy.

 

Wielu polityków podkreśla wagę kanału panamskiego w utrwalaniu tożsamości narodowej. Istnieje nawet popularne powiedzenie, iż „Kanał jest religią, która jednoczy Panamczyków”. To, co niegdyś stanowiło przedmiot walki narodowej, dzisiaj, w stuletnią rocznicę powstania Kanału, przekształciło się w symbol Panamy, z którego naród nie zrezygnuje. Można powiedzieć, iż ostatnie wydarzenia prowadzą do największego kryzysu kanału panamskiego od 1999 roku, kiedy to rząd amerykański zwrócił Panamie prawa do Strefy Kanału Panamskiego.

 

Źródła: El Pais, BBC Mundo, La Estrella