Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Panasonic przejmie Sanyo, historia zatoczy koło


21 grudzień 2008
A A A

Panasonic zaoferował 9 miliardów dolarów za przejęcie Sanyo Electric Co. pozwalające na uzyskanie przywództwa w światowym rynku baterii wielokrotnego ładowania.

Image
(cc) macrotim
Oferta 131 jenów za akcje, choć niższa od rynkowej, spotkała się z pozytywną reakcją banku Goldman Sachs oraz dwóch innych banków japońskich, które łącznie posiadają 70,5 proc. akcji Sanyo.

Przejęcie zwiększy prawie czterokrotnie udział Panasonic w rynku baterii wielokrotnego ładowania do 38 proc. z obecnych 10 proc. oraz pozwoli na wykorzystanie technologii Sanyo w dziedzinie baterii słonecznych.

Oba koncerny przyznają, że na ich decyzję wpływ ma globalna recesja, której będą w stanie lepiej przeciwstawić się wspólnymi siłami. Połączenie sił ma pozwolić Panasonic i Sanyo na obniżenie kosztów i poprawienie rentowności.
Panasonic zamierza przyspieszyć rozwój baterii słonecznych nowej generacji oraz wykorzystać swoją sieć dystrybucji do podwyższenia zysków ze sprzedaży tych urządzeń.

Panasonic wyemituje obligacje warte 400 miliardów jenów (ok. 4,5 miliarda dolarów) by sfinansować transakcję. Dodatkowe 100 miliardów jenów pochłoną koszty integracji obu przedsiębiorstw.

Ogłoszenie przejęcia przez Panasonic wieńczy długotrwale negocjacje pomiędzy japońską firmą a bankami. Goldman Sachs zgodził się sprzedać swój udział po cenie o 1 procent większej od pierwotnej oferty Panasonic.

Wszystko pozostaje w rodzinie

Przejęcie przypomina o specjalnych powiązaniach pomiędzy firmami, które biorą początek wraz z powstaniem Sanyo. Założyciel Sanyo Toshio Iue był kuzynem założyciela Panasonic Konosuke Matsushita, który założył Panasonic w 1918 roku. Iue odszedł z Panasonic w 1946 r. i rok później założył Sanyo.

„Historyczne korzenie obu przedsiębiorstw degrały dużą rolę w ofercie Panasonic, wieksza niż logistyka transakcji” - powiedział Yuuki Sakurai, dyrektor generalny planowania inwestycji z Fukoku Mutual Life Insurance Co.

Ceny telewizorów będą spadać

Panasonic obniżył 27 listopada swoja prognozę zysków o 90 proc. wobec recesji, która obniżyła popyt i obniżyła ceny produktów. Firma prognozuje dochód netto na poziomie 30 miliardów jenów (ok. 400 milionów dolarów) w roku bilansowym kończącym się 31 marca 2009 roku. Zdaniem Panasonic ceny płaskich ekranów telewizyjnych spadną o 30 proc. w tym roku ze względu na spadający popyt na elektronikę.

Cena akcji Sanyo spadła 3,6 proc w trakcie ostatnich notowań, a 12 proc. od początku roku. Panasonic zyskał 2,9 proc na ostatniej sesji przed ogłoszeniem planów przejęcia.

Na podstawie: bloomberg.com, reuters.com