Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Co dzieje się z infrastrukturą pozostałą po likwidowanych przejściach granicznych?


24 sierpień 2009
A A A

Od kilkunastu miesięcy nasz kraj jest w strefie Schengen. Przestały być potrzebne przejścia graniczne między Polską a Niemcami, Czechami, Słowacją i Litwą. Co dzieje się obecnie z opuszczoną infrastrukturą? Szef Służby Celnej - Jacek Kapica - zapewnia, że ani jeden obiekt nie został zmarnowany.

Tam, gdzie to możliwe, zostały one rozebrane i przeniesione na granicę wschodnią. W innych miejscach powstają jednostki służby celnej, straży granicznej lub Inspekcji Transportu Drogowego. Natomiast budynki, których nie zagospodaruje administracja publiczna, mogą kupić inwestorzy prywatni.

Jak tłumaczy Jacek Kapica, w wielu miejscach celnicy pozostali, by usprawnić odprawę celną towarów poruszających się po Europie. Jak mówi, najlepszym przykładem jest terminal w Świecku, gdzie nadal całodobowo funkcjonuje oddział celny, który odprawia transporty z zachodnioeuropejskich portów do Polski. Kierowca może o każdej porze dnia i nocy przyjechać i dokonać odprawy, aby dalej jechać do celu. Innym przykładem jest przejście w Lubieszynie, gdzie infrastruktura graniczna została zagospodarowana na potrzeby administracji państwowej.

Po wejściu do strefy Schengen zamknięto łącznie 188 drogowych przejść granicznych między Polską a jej sąsiadami. Jak podaje ministerstwo finansów - prawie wszystkie zostały już zagospodarowane.