Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Europa UE/Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich zaprezentowal swój doroczny raport

UE/Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich zaprezentowal swój doroczny raport


16 kwiecień 2008
A A A

Europejski ombudsman, Nikiforos Diamandouros, powiedzial wczoraj (15.IV), że brak przejrzystości to główne zaniedbanie UE w stosunku do obywateli.

Był to największy zarzut w stosunku do europejskich instytucji, jaki Diamandouros zawarl w swoim corocznym raporcie. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich podkreślił że w 2007 roku otrzymal 3 211 skarg. Najwięcej pochodziło od obywateli niemieckich- 16 %, hiszpańskich- 11 %, francuskich- 8 % i polskich- 7%. Przeważająca wiekszość, bo aż 64 % skierowana była przeciwko Komisji Europejskiej. 

28 % skarg dotyczyło braku przejrzystości w instytucjach europejskich, szczególnie odmowy dostępu do unijnych dokumentów. Pozostałe przypadki dotyczyły sporów związanych z przetargami i przyznawaniem środków, spraw pracowniczych, roli Komisji jako strażnika traktatów oraz „klasycznych” przykładów niewłaściwego administrowania, takich jak poważne opóźnienia lub brak odpowiedzi. Ombudsmen podkreślił jednak, że nie oznacza to, iż Komisja Europejska  ma złą administrację, tylko, że jest postrzegana przez obywateli jako najważniejsza instytucja i dlatego większość skarg skierowana jest do niej. 

Diamandouros powiedział, że chce ułatwić dostęp obywateli do dokumentów i danych dotyczących UE, w tym celu zaproponował zmiany w przepisach umożliwiające dostęp ombudsmenowi do tajnych i pufnych dokumentów. Przeciwko tej propozycji są dwie największe partie w Parlamencie Europejskim: centroprawicowa EPP oraz socjalistyczna PSE. Argumentują oni, że będzie oznaczało to brak ochrony ważnych danych. Anneli Jäätteenmäki, europosel z Finlandii, poparł stanowisko Diamandourosego, zwracając uwagę, jak ważne jest wzmocnienie pozycji ombudsmena w UE z uwagi na to, jak ważną role pełni on w stosunku do obywateli.  

“Kluczowa rola ombdusmena to zwiększenie przejrzystości w UE” powiedzial Diamandouros, dodał jednak, że nie będzie to przejrzystość wykluczająca ochronę prywatności i że jego celem jest znalezienie równowagi. Status ombudsmena ma być podjęty podczas plenarnej sesji parlamentu w Strasburgu 21-24 kwietnia. 

Na podstawie: euractive.com, euobserver.com