Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Słabe prognozy Toyoty, po raz pierwszy w historii mniejsza dywindenda


09 maj 2009
A A A

Toyota, największy na świecie producent samochodów, po raz pierwszy w swojej 72 letniej historii obciął roczną dywidendę. Przyczyną tak drastycznego ruchu były najnowsze prognozy firmy przewidujące stratę w wysokości 5,5 miliarda dolarów, dwukrotnie wyższą od oczekiwań analityków.

W pierwszych trzech miesiącach tego roku Toyota straciła 8,2 miliardy dolarów. To więcej niż jej konkurenci – General Motors i Ford, którzy stracili odpowiednio 5,9 miliarda dolarów i 1,4 miliarda.

„Wszystko co może teraz zrobić Toyota to ciąć koszty i czekać na powrót koniunktury” – uważa Koichi Ogawa z Daiwa SB Investment w Tokio. „Spółka musi zbudować teraz podstawy do odzyskania rentowności w przyszłym roku.”
Akio Toyoda, wnuk założyciela Toyoty, Kiichiro Toyoda, przejmie kierownictwo nad spółka w czerwcu tego roku z zadaniem ożywienia sprzedaży oraz obniżenia kosztów.

Zadanie będzie trudniejsze bowiem Standards & Poors obniżył rating dla obligacji Toyota do AA (trzeciego od góry) z AA+. Niższy rating może przełożyć się na wyższe koszty pozyskania kapitału.

Image
fot. (cc) gomud13, flickr
Pomimo trudności Toyota cały czas pozostaje największym producentem samochodów. Firma przewiduje, że sprzedaż pojazdów spadnie w tym roku o 14 procent do 6,5 milina sprzedanych samochodów.

Plany restrukturyzacyjne firmy zakładają cięcie kosztów produkcyjnych o 3,4 miliarda dolarów oraz kosztów stałych o 4,6 miliarda dolarów w tym roku budżetowym (kończącym się 31 marca 2010). Japoński gigant samochodowy już wcześniej zdecydował się na zlikwidowanie premii dla członków zarządu, a teraz zamierza o 60 procent obniżyć premie dla menedżerów w Japonii.

W ramach dalszych cięć kosztów Toyota zamierza zmniejszyć wydatki kapitałowe o 36 procent do 8,3 miliardów dolarów oraz wydatki na badania i rozwój o 9,3 procent do 8,2 miliarda dolarów.

Mimo cięć firma nie rezygnuje z wypuszczania nowych modeli samochodów. W Japonii firma wprowadzi na rynek cztery nwe modele o napędzie hybrydowym, a trzy nowe modele poza Japonią. Dzięki obniżeniu o 30 procent kosztów produkcji nowe samochody będą tańsze.

„Możemy załagodzić spadek popytu redukcją cen, ale w dalszym ciągu będzie to za mało by pokryć straty z tytułu silniejszego jena” – powiedział obecny prezes Toyoty Katsuaki Watanabe.

W ciągu ostatnich trzech miesięcy jen wzmocnił się w stosunku dodo lara o 13 procent silnie uderzając w sprzedaż japońskich eksporterów do USA.

Na podstawie: reuters.com, bloomberg.com