Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Volkswagen kupuje udziały w Suzuki by stworzyć największą grupę na świecie


09 grudzień 2009
A A A

Volkswagen, największy w Europie producent samochodów, zakupi 19,9 procent Suzuki Motor Corp., czwartego co do wielkości producenta samochodów w Japonii, za 2,5 miliardów dolarów. Kupno udziałów Suzuki ma pomóc europejskiemu gigantowi w zwiększeniu sprzedaży na indyjskim rynku.

ImageSuzuki wyda połowę otrzymanej kwoty na zakup akcji Volkswagena. Umowa wymaga zgody urzdow regulacyjnych i prawdopodobnie zostanie sfinalizowana w styczniu.

Współpraca producentów samochodów skupi się na „osiągnięciu synergii” w rozwijaniu i produkcji małych energooszczędnych samochodów w rynkach wschodzących. Suzuki kontroluje połowę rynku samochodowego w Indiach. Volkswagen, z kolei, jest drugim co do wielkości zagranicznym producentem na rynku chińskim.

Zdaniem analityka Christophera Stuermera z IHS Global Insight posunięcie VW jest kolejnym krokiem w wyścigu z Toyotą.
Cena akcji Volkswagena wzrosła o 2,1 procent do 80,57 euro po ogłoszeniu wiadomości o podpisaniu umowy. Obecna wartość rynkowa VW wynosi ponad 30 miliardów euro.   

Zdaniem Koji Endo z Advanced Research Japan in Tokyo fuzja VW i Suzuki poważnie zagrozi prymatowi Toyoty na światowych rynkach. „Volkswagen sprzedaje dziś wszystko od samochodów luksusowych po samochody ciężarowe. To czego im brakowało to silna obecność narybku indyjskim i w południowowschodniej Azji. Powodem dla którego podejmują współpracę z Suzuki są Indie.”

Szef rady nadzorczej Volkswagena Ferdinand Piech przyznaje, że zamierza wzmocnić Volkswagena dodatkowymi markami. Zaledwie w tym tygodniu firma zakupiła 49,9 procent udziałów w Porsche.

Prezes Volkswagena Marin Winterkorn planuje zwiększyć sprzedaż samochodów z grupy Volkswagena do 6,6 milionów pojazdów w 2018 roku. Firma zamierza również wyprzedzić Toyotę w wielkości sprzedaży oraz marży zysków. W 2009 roku Volkswagen sprzeda około 6,2 miliony pojazdów. Toyota sprzeda w tym samym czasie około 7 milionów samochodów.

Suzuki w roku budżetowym kończącym się 31 marca planuje sprzedaż 2,3 milionów samochodów. Jeszcze niedawno japoński producent współpracował z amerykańskim General Motors, które posiadało 20 proc. udziałów w firmie. GM zainwestowało w Suzuki w 1981 roku. W zeszłym roku Suzuki wykupiło od GM swoje udziały.

Na podstawie: bloomberg.com, reuters.com