Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

Jagoda Byrczek: Berlusconi - Media to Ja

02 listopad 2009
A A A
Zgodnie z badaniami prowadzonymi przez agencję prasową ANSA, we Włoszech największe znaczenie wśród różnych środków komunikacji w procesie kształtowania opinii publicznej mają media tradycyjne, a w szczególności telewizja oraz prasa. Co się z tym wiąże, skupiają one większość inwestycji biznesowych i zainteresowania polityków. Jedną z trzech największych włoskich grup mediowych jest Rcs MediaGroup. Powstała ona w 2003 roku w wyniku połączenia się Rizzoli oraz Corriere della Sera i obecnie angażuje się w redakcję dzienników, czasopism, książek, działalność radiową i internetową. Od stycznia 2008 roku spółka ta jest kontrolowana przez syndykat złożony z 13 akcjonariuszy, wśród których największe udziały przypadają firmie Mediobanca (14,209%) oraz Fiat (10,497%). Warto zauważyć, iż Marina Berlusconi, córka Silvio Berlusconiego z pierwszego małżeństwa i zarazem najbardziej wpływowa kobieta we Włoszech według magazynu Forbes, jest doradcą w pierwszym z wymienionych przedsiębiorstw. Z drugiego małżeństwa Silvio urodziło się troje dzieci: Barbara, Eleonora i Luigi, wszyscy przeznaczeni do zajęcia odpowiedzialnych stanowisk w przedsiębiorstwach ojca. Pierworodni Marina i jej brat Piersilvio już teraz stoją na czele koncernu Mediaset, grupującego spółki telewizyjne oraz wydawnictwo Mondadori, które od kilku lat jest częścią imperium Berlusconiego.

Rcs MediaGroup wydaje najczęściej kupowany i czytany włoski dziennik informacyjny Il Corriere della Sera. W 2006 roku, miesiąc przed wyborami parlamentarnymi, gazeta ta poparła Romano Prodiego i jego centrolewicową koalicję, przerywając tym samym długą tradycję dziennika niezależnego od władzy politycznej. Innymi istotnymi pozycjami Rcs jest La Gazzetta dello Sport, trzeci pod względem sprzedaży dziennik we Włoszech oraz hiszpański El Mundo, dzięki któremu Rcs zaistniało, jako pierwsze włoskie wydawnictwo, poza granicami kraju.

Kolejna grupa wydawnicza, L’Espresso, odpowiada za publikację 30 pozycji, wśród których kluczową zajmuje La Repubblica. Jest ona także właścicielem trzech krajowych rozgłośni radiowych. La Repubblica jest drugim pod względem sprzedaży dziennikiem we Włoszech. Pod koniec lat 80-tych główni akcjonariusze L’Espresso sprzedali swoje udziały Carlo de Benedetti, większościowemu udziałowcowi wydawnictwa Mondadori i zarazem dyrektorowi zarządzającemu Fiata. Chciał on połączyć oba wydawnictwa, na drodze stanął mu jednak Silvio Berlusconi, rozpoczynając tak zwaną „wojnę w Segrate” (Segrate to nazwa małej miejscowości pod Mediolanem, w której siedzibę swoją ma Mondadori). Po 2 latach przepychanek w rękach centrolewicowego de Benedetti pozostała La Repubblica i L’Espresso (50,1% udziałów), a Berlusconi przejął większość Mondadori.

La Arnoldo Mondadori, po zakończeniu joint venture z L’Espresso, w 1991 roku połączyła się z grupą Fininvest, dowodzoną przez Marinę Berlusconi. Większościowym akcjonariuszem pozostał w tej spółce Silvio (50,1% udziałów). Mondadori publikuje przede wszystkim Panoramę, ale i 40 innych czasopism. Pozostają one w linii z centroprawicową polityką Berlusconiego.

Obok czasopism i gazet warto zwrócić uwagę na najważniejsze agencje prasowe we Włoszech - ASCA, AGI i ANSA. ASCA jako pierwsza wśród włoskich agencji rozpoczęła publikację swoich informacji w Internecie. AGI, czyli L’Agenzia Giornalistica Italia ma swoją zagraniczną siedzibę w Brukseli i dzięki wielu koneksjom z innymi placówkami europejskimi może dostarczać informacji, które dotyczą całego świata. Nie jest ona jednak tak rozprzestrzeniona jak ANSA, która posiada 22 siedziby w kraju i 81 biur w 71 państwach, dzięki czemu staje się ona pierwszą agencją informacyjną we Włoszech i jedną z najważniejszych na świecie.

Telewizja we Włoszech jest zdominowana przez 3 dostawców, RAI, Mediaset i La 7. Najpopularniejsze wśród wszystkich stacji pozostają RAI1 i Canale 5, które pokrywają razem 50% rynku. Telewizja publiczna RAI (a dokładnie RAI1, RAI2, RAI3) jest pod całkowitą kontrolą polityków, co nie pozwala na niezależny i wolny przekaz informacji. Wielu krytyków próbowało udowodnić ten fakt oskarżając ją o brak pluralizmu informacji oraz o cenzurę cennych, ale niewygodnych dla rządu ekspertów. RAI jest zarazem jedną z największych agencji telekomunikacyjnych w Europie, która działa nie tylko w sektorze telewizyjnym i radiofonicznym, ale też wydawniczym i kinematograficznym. Ma największy udział w rynku ze wszystkich publicznych telewizji w Europie.

Drugie przedsiębiorstwo telewizyjne pod względem wielkości we Włoszech, które warte jest wspomnienia, to Mediaset, także kontrolowany przez Fininvest, spółkę założoną przez Silvio Berlusconiego. Poza trzema pasmami telewizyjnymi – Canale 5, Italia 1 i Retequattro – do Mediasetu należy także 50,1% udziałów hiszpańskiej stacji Telecinco.