Portal Spraw Zagranicznych psz.pl




Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home

AC Milan: finanse


21 marzec 2010
A A A

Według magazynu Forbes" A.C. Milan jest szóstym najdroższym klubem piłkarskim na świecie o wartości bliskiej 1 miliard dolarów. Według analityków Brand Finance marka A.C. Milan w 2009 warta była ponad 150 milionów euro i była to siódma najdroższa marka klubu piłkarskiego. Z kolei według serwisu transfermarkt w styczniu 2010 wartość kart piłkarskich będących w dyspozycji A.C. Milan przekraczała 250 milionów euro i była to 11. pod tym względem ekipa w Europie.

Image
fot. (cc) Coach J, flickr
1. Właściciel/Udziałowcy
Rodzina Berlusconi poprzez Fininvest – 100 procent

2. Wartość klubu:
Według magazynu Forbes A.C. Milan jest szóstym najdroższym klubem piłkarskim na świecie o wartości bliskiej 1 miliard dolarów.
Na wartość klubu, poza aktywami trwałymi perspektywą finansową przychodów i kosztów, składają się również między innymi marka i wartość podpisanych kontraktów z piłkarzami. Według analityków Brand Finance marka A.C. Milan w 2009 warta była ponad 150 milionów euro i była to siódma najdroższa marka klubu piłkarskiego. Z kolei, według serwisu transfermarkt w styczniu 2010 wartość kart piłkarskich będących w dyspozycji A.C. Milan przekraczała 250 milionów euro i była to 11 pod tym względem ekipa w Europie.
a.    Szacunkowa całkowita wartość klubu: 746 milionów euro (2009 r.) (3)
b.    Szacunkowa wartość zawodników (2009 r.) (6) – 254 miliony euro
c.    Szacunkowa wartość marki (8) – 151 milionów euro

3. Zyski (straty)
a.    Zysk netto w 2008 r.: 37 milionów euro

4. Przychody
A.C. Milan w sezonie 2008/2009 wygenerował przychody w wysokości 196,5 miliona euro, co pozwoliło mu zająć dziesiąte miejsce pod względem przychodów w Europie (bez wpływów z transferów piłkarskich). Wynik ten był jednak najgorszy od 2003 roku, kiedy Milan osiągnął 193 miliony euro przychodów. Przychody Milanu generowane są głównie przez wpływy z transmisji telewizyjnych, i w tej kategorii klub z Mediolanu osiąga jedne z najwyższych wpływów ze wszystkich klubów europejskich. Na przeciwległym biegunie znajdują się wpływy z biletów, gdzie Milan oraz lokalny rywal  Inter Mediolan znajdują się najniżej spośród 20 najbogatszych klubów europejskich. Zdaniem analityków Deloitte przyczyną tak niskich przychodów jest przestarzała infrastruktura stadionu na którym grają obie drużyny.
a.    Przychody netto w sezonie 2008/2009 (bez transferów) – 209,5 milionów euro (4)

b.    Struktura przychodów (bez transferów zawodników)
i.    Transmisje telewizyjne – 99,0 miliona euro
ii.    Usługi / reklamy – 64,1 miliona euro
iii.    Przychody z dnia meczu – 33,4 miliona euro
c.    Zestawienie przychodów za ostatnie lata (bez transferów) (w milionach euro)
2003 – 195
2004 – 222
2005 – 234
2006 – 239
2007 – 227
2008 – 210
2009 – 197

5. Sponsorzy

a.    Główny sponsor: Bwin, umowa do 2010 roku, później Emirates (ok. 12 milionów euro rocznie)
b.    Sponsor uniformów: Adidas, umowa do 2015 roku
c.    Inni sponsorzy: Sky, Dolce & Gabbana

6. Stadion

a.    Stadion: San Siro (Giuseppe Meazza),
b.    Miejsc: 82 995
c.    Rok budowy: 1926, renowacja w 1990 r.
d.    Własność: Miasto Mediolan, współdzierżawiony z Interem Mediolan.
e.    Przeciętna liczba widzów na meczach A.C. Milan: 59 tys. (9)

7. Marka
Szacunkowa wartość marki (2009) – 159 milionów funtów szterlingów / 151 milionów euro.
Marka A.C. Milan należy do najbardziej rozpoznawalnych marek sportowych na świecie.
A.C. Milan jest najpopularniejszym klubem sportowym w Europie i Ameryce Południowej według   SPORT+MARKT - Football Top 2008/09.(7) Klub ma najwyższą wartość marki wśród wszystkich klubów we Włoszech.  

Według (8)  rankingu „Most Valuable European Football Brands 2009” przygotowanego przez Brand Finance marka AC Milan warta jest 159 milionów funtów i jest siódmą najdroższą marką wśród klubów piłkarskich.

8. Koszty, w tym płace (5)
W sezonie 2007/08 budżet płac MIlanu wynosił 120 milionów euro i był najwyższy, równorzędnie z Interem Mediolan, w Serie A. Silvio Berlusconi zapowiedział jednak redukcję budżetu płac do 90 milionów euro w nadchodzących latach. Sprzedaż najwięcej zarabiającego w Milanie piłkarza – Ricardo Kaki (9 milionów euro rocznie) była pierwszym krokiem w tym kierunku.

9. Zadłużenie
AC Milan wykazuje zerowe zadłużenie. Jako spółka zależna Fininvestu o zdolności kredytowej AC Milan decyduje zdolność Fininvest, który jest holdingiem działającym na rynku mediów i rozrywki.

10. Silne strony
- Stabilny długoterminowy inwestor. Grupa kapitałowa Fininvest działająca na rynku mediów i rozrywki dla której Milan jest atrakcyjnym aktywem w portfolio pozwalającym na uzyskanie efektów synergii z innymi obszarami działalności (telewizja, prasa, reklamy)

- Wysokie przychody z transmisji telewizyjnych. Również dzięki współpracy z firmami z grupy Fininvest Milan może osiągać najwyższe wśród drużyn piłkarskich przychody z transmisji telewizyjnych.

- Rozpoznawalna marka. A.C. Milan dysponuje rozpoznawalną, silną marką, najsilniejszą wśród wszystkich klubów włoskich.

11. Słabe strony
- Stadion – Przychody Milanu ze sprzedaży biletów i wpływy z dnia meczu są bardzo niskie w porównaniu do czołowych klubów europejskich. Na tą sytuację wpływa niekorzystna struktura własności stadionu, który jest własnością miasta oraz fakt, że ze stadionu korzystają zarówno Milan jak i Inter.

- Wysokie stawki podatku od dochodów osobistych PIT we Włoszech. Wysokie opodatkowanie płac we Włoszech sprawia, że kluby włoskie znajdują się w niekorzystnej pozycji  względem większości klubów z innych państw europejskich w kwestii budżetu płac i pozyskiwania oraz utrzymania najlepszych zawodników.

12. Szanse
- Poprawa warunków stadionowych. Współużytkujący z AC Milan stadion San Siro, Inter Mediolan, poinformował o zamiarze budowy własnego stadionu. Stwarza to szanse na przejęcie San Siro przez A.C. Milan i doinwestowanie oraz modernizację stadionu tak by przyciągał więcej kibiców i generował wyższe przychody. Dodatkowym plusem do poprawy warunków stadionowych może być ewentualna organizacja Euro 2016 we Włoszech.

- Rozbudowa szkółki piłkarskiej. Nowe plany klubu kładą nacisk na zwiększenie inwestycji w trening młodzieży tak by w przyszłości zwiększyć liczbę wychowanków klubu w pierwszym składzie. Jeżeli plan się powiedzie, pozwoli obniżyć budżet płac pierwszego zespołu oraz koszty pozyskania nowych zawodników.

13. Zagrożenia
- Zmiana zasad udzielania praw do transmisji telewizyjnych na rzecz negocjacji praw przez całą ligę a nie pojedyncze zespoły. Zmiana taka może doprowadzić do poważnego (nawet o ponad połowę) zmniejszenia przychodów Milanu z wpływów z transmisji telewizyjnych.

- Serie A najprawdopodobniej straci jedno miejsce w Lidze Mistrzów z obecnych 4 na rzecz niemieckiej Bundesligi od 2012 roku. Oznaczać to będzie trudniejsze kwalifikacje do Ligi Mistrzów dla wszystkich włoskich klubów.


14. Historia
a.    Rok założenia: 1899 r.
b.    Dotychczasowe osiągnięcia:

Rozgrywki międzynarodowe:
Puchar Europy / Liga Mistrzów – 7 razy
Puchar Interkontynentalny – 3 razy
Klubowy Puchar Świata FIFA – 1 raz
Puchar Zdobywców Pucharów – 2 razy
Superpuchar Europy – 5 razy

Rozgrywki krajowe:
Mistrzostwo Włoch – 17 razy
Puchar Włoch – 5 razy
Superpuchar Włoch – 5 razy

c.    Najważniejsze wydarzenia
AC Milan został założony w 1899 roku przez angielskiego imigranta Alfreda Edwardsa jako Milan Cricket and Football Club. Już w drugim roku istnienia klub zdobył pierwszy z wielu tytułów mistrza Włoch. W 1908 roku doszło do podziału klubu na AC Milan i Internazionale, co dało początek zaciętej rywalizacji obu drużyn. Na następne sukces kibice klubu musieli czekać do 1951 roku, gdy AC Milan po raz czwarty sięgnął po mistrzostwo Włoch, zapoczątkowując złoty okres klubu w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych. W 1963 roku Milan zdobywa pierwszy puchar w rozgrywkach europejskich (Puchar Europy). W 1968 roku pierwszy Puchar Zdobywców Pucharów, a w 1970 pierwszy puchar w rozgrywkach światowych – Puchar Interkontynentalny. Złota passa została przerwana w 1980 roku, gdy ze względu na udział klubu w aferze Totonero AC Milan został zdegradowany do Serie B. Klubowi udało się co prawda wywalczyć szybko awans, ale nie zdołał się już utrzymać w lidze. W 1986 roku pogrążony w kłopotach Milan kupuje Silvio Berlusconi. Inwestycje w klub szybko się zwracają i już w 1989 roku AC Milan zdobywa Puchar Europy a rok później Puchar Europy i Puchar Interkontynentalny. W 2006 roku klub zostaje ukarany w Serie A 8 punktami karnymi za udział w aferze Calciopoli. Nie powstrzymuje to AC Milan przed zdobyciem Ligi Mistrzów, a rok Później Pucharu Interkontynentalnego.

Przypisy:
1)    http://www.serieaticketsonline.com/milan-cutting-back-salaries-to-drop-by-30/
2)    http://u-e-f-a.blogspot.com/2007/04/c-milan-budget.html
3)    http://www.forbes.com/lists/2009/34/soccer-values-09_AC-Milan_340003.html
4)    http://www.deloitte.co.uk/dfml2009/UK_SBG_DeloitteFML2009.pdf
5)    http://macedoniaonline.eu/content/view/5901/50/
6)    http://www.transfermarkt.de/en/wettbewerb/IT1/serie-a/uebersicht/startseite.html
7)    http://www.sports-city.org/news_details.php?news_id=9726&idCategory=2
8)    http://www.brandfinance.com/uploads/pdfs/Brand%20Finance%20Most%20Valuable%20Football%20Brand%202009.pdf
9)    http://en.wikipedia.org/wiki/San_Siro
10)    http://www.acmilan.com