Portal Spraw Zagranicznych psz.pl

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies

Akceptuję
Back Jesteś tutaj: Home Archiwum Magdalena Górnicka: Głosowanie nad reformą służby zdrowia w Kongresie - krok po kroku

Magdalena Górnicka: Głosowanie nad reformą służby zdrowia w Kongresie - krok po kroku


21 marzec 2010
A A A
Głosowanie nad reformą ubezpieczeń medycznych w USA – dzięki procedurze reconciliation – to sprawa wielce skomplikowana. Chociaż zasadniczo – debata publiczna nie koncentruje się na zagadnieniach związanych z procesem legislacyjnym, warto poznać jego przebieg, by sobie uświadomić, jak wiele zależy od drobnych zabiegów proceduralnych, które, na dobrą sprawę, mogą zadecydować o losie ustawy ujętej w dokumencie grubszym niż sama Biblia.
 
1. Debata nad regułami proceduralnymi, ustalonymi przez Komisję ds. Reguł (Procedur) House Committee on Rules. Określają one sposób prowadzenia debat, wnoszenia poprawek, w końcu – głosowania nad ustawą. Całość zebrana jest w jeden dokument, który określa te wszystkie kwestie, stosownie do danej sytuacji. Właśnie od tego dokumentu rozpocznie się proces głosowania nad tym, co nazywamy „reformą systemu ubezpieczeń medycznych” lub „reformą służby zdrowia”.

2. Po godzinie debaty nad tym regułami, zostanie zgłoszony previous question motion (dosł. wniosek poprzedniego pytania, nawiązujący do poprzedniej kwestii), którego przyjęcie będzie oznaczało zakończenie debaty nad procedurą i przejście do właściwej ustawy.

3. Głosowanie nad regułami proceduralnymi – jeśli kongresmani zgodzą się przejść do meritum, najpierw muszą przyjąć reguły rządzące procesem legislacyjnym.

Image
(cc) fibonacci_blue
4. Debata nad senacką wersją ustawy reformującej system ubezpieczeń medycznych i pakietem zgłoszonych doń poprawek w ramach reconciliation  bill (a więc ustawy będącej zbiorem kompromisowych uzgodnień) ma trwać dwie godziny – po godzinie dla Demokratów i Republikanów, by przedstawili swoje racje.

5. Głosowanie nad wnioskiem formalnym  związanym ze zmianami w budżecie (reconciliation odnosi się bowiem do zmian budżetu ). W tym momencie, Republikanie – teoretycznie – mogą zgłosić wniosek, że, w przeciwieństwie do tego, co stwierdziło już Biuro ds. Budżetu (Congressional Budget Office), przyjęcie ustawy uzgadniającej, zwiększy deficyt budżetowy.
Demokraci zgłoszą wówczas wniosek o pominięcie wniosku zgłoszonego przez Republikanów.

6. Czas na głosowanie nad senackimi poprawkami do ustawy reformującej system ubezpieczeń zdrowotnych, czyli nad senacką wersją ustawy – aby została ona przyjęta, 216  kongresmanów musi głosować  „za”.

7. Debata w sprawie ustawy uzgadniającej (reconciliation bill), składającej się z poprawek wprowadzanych dwukrotnie: 153-stronnicowego dokumentu i 9- stronnicowego, wprowadzonego 20 marca. Oba dokumenty traktowane są jako jedna ustawa uzgadniająca.

8. W tym momencie powtarza nam się sytuacja z punktu z 5: Republikanie mogą wnieść zastrzeżenia związane z budżetem (paygo), a w takim przypadku – Demokraci zgłoszą wniosek, by pominąć wniosek Republikanów.

9. Już prawie koniec? Niby tak – ale prawdziwe emocje dopiero się zaczynają: Republikanie mają bowiem ostatnią szansę, by zaprzepaścić całą ustawę (albo przynajmniej wpłynąć na ostateczny jej kształt). Motion on reccommit polega na odesłaniu ustawy (uzgadniającej) do komisji, która ją przyjęła, do ponownego rozpatrzenia. Co ważne – tekst zgłaszanego wniosku (odsyłającego lub wpływającego na treść ustawy) nie musi być nikomu wcześniej zgłaszany!
 
Republikanie mogą użyć tego wniosku po to, by przeforsować regulacje, co do których także część Demokratów nie jest zdecydowanie na „nie” – jak ściślejsze zapisy dotyczące finansowania aborcji.
Demokraci nie mogą nie pozwolić Republikanom wnieść tego wniosku ani nie mogą zgłosić własnego, który usunąłby ten republikański z porządku obrad.

10. Przyjmując, że wszystko szczęśliwie się zakończy w punkcie 9., kongresmani przejdą do głosowania nad ustawą uzgadniającą.

11. Jeśli ustawa uzgadniająca przejdzie, trafi ona do Senatu, który będzie nad nią głosował w przyszłym tygodniu.  Przyjmuje ją większością 50+1 - nie istnieje więc ryzyko filibuster – czyli obstrukcji proceduralnej.
 
Ustawa reformująca system ubezpieczeń zdrowotnych – uchwalona przez Senat już wcześniej-  wchodzi w ostatnią fazę, tzw. enrollment process, by zostać przedłożona prezydentowi do podpisu.
Nie wiadomo, czy Barack Obama zdecyduje się podpisać ustawę reformującą służbę zdrowia od razu, gdy tylko trafi ona na jego biurko, czy poczeka, aż Senat przyjmie ustawę uzgadniającą, by podpisać obie za jednym razem.

Na podstawie:
1.V. Heitshusen, Enrollment of Legislation: Relevant Congressional Procedures
http://assets.opencrs.com/rpts/RL34480_20080507.pdf.
2. Senate Amendments to H.R. 3590 - the "Patient Protection and Affordable Care Act"
H.R. 4872 - the "Reconciliation Act of 2010"
3. S. Binder, A Viewer's Guide to the Health Care Reform Bill Process, Brookings Institution
http://www.brookings.edu/opinions/2010/0319_health_care_bill_binder.aspx
4. D.Shaw Your Guide to the House Health Care Debate, OpenCongress
http://www.opencongress.org/articles/view/1748-Your-Guide-to-the-House-Health-Care-Debate